Thursday, April 30, 2009

kerana aku bukan perempuan itu

terima kasih kerana berjaya membuat aku cemburu wahai perempuan!

untuk apa? untuk yang mana? untuk siapa?

nasihat buat perempuan :

"kalau kau mampu jadi yang lebih baik, maka jadilah. kalau tidak, maka berusahalah untuk menjadi lebih baik dari aku. sebab aku tak mampu lagi sekarang

kalau kau mampu membahagiakannya, maka bahagiakanlah dia. kalau tidak, maka berusahalah kau untuk membahagiakannya. kerana aku tak mampu lagi sekarang

terima kasih untuk luka ini.. luka yang aku tak mahu ini.. bukan salah sesiapa tapi salah diri sendiri yang tamak. yang tak menghargai. yang tak puas dengan apa yang dimiliki. semua salah hati... yang mungkin tak dapat difahami"

~~aku benar bila mengatakan aku cintakan kamu. aku benar bila aku mengatakan hanya ingin kamu. aku benar bila aku mengatakan aku sayang kamu. tak pernah ada yang palsu pernah keluar dari bibir yang tak berapa nak mungil ni..

~~berbahagialah okay? sebab takkan ada cinta jika hanya salah satu yang mencinta. sebab takkan ada rindu jika hanya satu pihak yang merindu.

i'm not begging you to stay, but i'm begging you to please go!

saya terfikir kata seorang sahabat, adib :


" don't ruin your life because of one guy!"


its make me think "apa yang saya da buat? am i ruining my life? i dont think so...


apa yang saya lalui mungkin perkara biasa bagi sesetengah orang, tapi bagi saya ini adalah kali pertama. untuk sakit hati saya. untuk tangisan saya. saya penat untuk perkara ini... its killing me day by day.


yes adib, you see me whenever i lost... you're right.. i'm ruining my life.. i realized it only today! haha.. what the hell i am doing to my SELF rite?



Saturday, April 25, 2009

setanggi syurga





Percaya kata janjiMu
Kerna ku yakin apa di genggamMu
Keharuman setanggi syurga
Bukan kilauan sebilah belati

Tersiksa jiwa merindu
Bagai terkurung dibasah tengkujuh
Kewangian aroma bunga
Tak menggugah keteguhan iman

Cinta tak pernah terbunggar dan terlebur
Pada redup renung mata yang menipu
Tuntas ku mendaki
Puncak cinta teragung

Izinkan aku melafazkan kata
Bicara hati yang mudah diterjemah
Betapa aku gerun pada teduh untuk bernaung
(Kerna awan itu rapuh)

Bahagia buat mereka
Yang bertemu cinta yang teragung
Yang membawa ke syurga hakiki dan abadi

Dendam tak marak menyala dan membakar
Oleh putih salju yang berguguran
Kerna dosa itu
Lebih hitam dan kelam

Ku anyam rindu menjadi hamparan
Kerna ku pasti adanya pertemuan
Di sana nanti bukti cinta suci dilafazkan
Tak bertemu pengucapan

Percaya kata janjiMu
Kerna ku yakin apa di genggamMu
Keharuman setanggi syurga
Bukan kilauan sebilah belati

Kata janjiMu...
Seharum setanggi syurga

Tuesday, April 21, 2009

ini cerita pasar malam

hari ni ari selasa.. selalu petang petang kat segamat ni ada pasar malam. dengar ni : rancangan dari semalam nak pergi pasar malam. nak pergi pasar malam!


tapi tak jadi, kenapa? here is the reason :
ANA - online. lagipun dia kata panas la nak jalann g paso. ok!
NAWA - aku lihat dia membuta, bila di ajak dia kata malas
MAZ - nana ajak maz tapi dia tanak pegi
AKU - menghabiskan cte LIAR GAME sepanjang hari diatas katil.


itu alkisahnya---
AKHIRNYA : nana pergi ke pasar SORANG SORANG
maaflah nana, kami bukan tanak teman tapi tah kenapa tah... harap anda faham. terima kasih atas makanan tadi! MAKANAN FREE MMG SEDAPP.. hee =)


cerita dulu :
dulu time berdua disini selalu pegi pasaaar sama sama.. paling ingat tym puasa. masa tu part 3 kowt. duit tak banyak ni. masing masing tgh sengkek. maklumlah hujung sem. da puas joli awal2 sem.... ktorang akan bajet duit sehari untuk makan dalam RM10 sahaja! untuk dua org... hopefully dengan RM300 ktorng bole survive tym bulan puasa..


tapi biasa la. cash itu kan liquid! kadang kadang telebih jugak guna RM10 sehari tu. bile tiba tiba masing masing ada banyak keinginan contoh da beli nasi tapi nak lauk tu nak lauk ni. lauk faveret waktu itu mesti sambal udang.. hehe. tibe tiba nampak kuih yang macam macam jenis, karipap, lapis, talam.. wahh... tym tu pk, kalau kat umah ni kan besh... hehehehe.


ok tutup cerita dulu. sekarang mau STUDY! ada exam BOND dalam masa 32 jam dari sekarang! STUDY STUDY

Monday, April 20, 2009

mungkin benar ini saya. mungkin juga tidak

1. Ketulenan
Hadir dengan idea baru.
Memperolehi sesuatu dengan cara yang tersendiri.
Golongan ini merupakan yang paling jujur dan boleh mempelajari dengan baik teknik diplomasi.
Mereka suka mengambil inisiatif dan suka menjadi yang terbaik dan kebiasannya adalah pemimpin atau boss.
Bekerja sendiri merupakan pilihan terbaik mereka.

2. Pendamai
Dilahirkan sebagai diplomat.
Mereka selalu memikirkan dan peka terhadap keperluan dan perasaan orang lain sebelum mengambil kira dirinya sendiri.
Secara semulajadi sangat analitikal dan suka mengikut gerak hati.
Mereka tidak suka bersendirian. Persahabatan adalah penting buat mereka dan berupaya mendorong mereka untuk berjaya di dalam hidup, tetapi mereka sanggup untuk bersendirian jika hubungan yang terjalin itu tidak serasi.
Golongan ini secara semulajadi adalah pemalu, mereka patut belajar untuk meningkatkan nilai kendiri (self esteem) dan meluahkan perasaan secara terbuka tanpa berselindung.

3. Ceria
Golongan ini merupakan golongan yang idealistik.
Mereka sangat kreatif, sosial, mesra, romantik dan mudah dibawa berunding.
Mereka suka memulakan sesuatu tetapi jarang dapat menghabiskannya.
Mereka suka orang lain gembira dan sanggup melakukan apa sahaja untuk mencapainya. Mereka sangat popular dan idealistik.
Golongan ini perlu belajar untuk melihat sesuatu dengan lebih realistik.

4. Konsevatif
Golongan ini sangat peka dan tradisional.
Mereka sukakan arahan dan sesuatu yang rutin.
Mereka hanya akan bertindak apabila faham sepenuhnya tentang apa yang sepatutnya mereka lakukan.
Mereka suka bekerja keras dan sanggup melakukan sesuatu kerja secara sendirian. Mereka mudah tertarik dengan aktiviti luar dan merasai pertalian dengan alam sekitar. Mereka berupaya untuk bersabar, tekun dan adakala dianggap degil.
Mereka harus belajar untuk lebih feksibel dan bersikap lebih baik terhadap diri sendiri.

5. Perintis
Mereka adalah perintis.
Secara semulajadi mereka mempunyai sikap ingin tahu dan suka mengambil risiko serta sangat bersemangat (enthusiasm).
Mereka perlukan kepelbagaian dan tidak suka disekat. Dunia ini adalah sekolah mereka, mereka memerhatikan setiap peluang untuk mempelajari sesuatu daripada setiap situasi yang ditempuhi. Persoalan yang bermain difikiran mereka tidak pernah terhenti.
Golongan ini dinasihatkan untuk melihat sesuatu dengan teliti dan mendapat semua fakta yang diperlukan sebelum membuat sesuatu kesimpulan.

6. Romantik
Golongan ini adalah idealistik dan memerlukan sesuatu sebab untuk berasa gembira. Hubungan kekeluarga yang kuat adalah penting buat mereka. Perasaan mereka mempengaruhi keputusan mereka. - Mereka sangat suka untuk membantu dan menjaga seseorang.
Mereka sangat setia dan boleh menjadi guru yang terbaik.
Mereka suka seni musik.
Mereka menjadi teman yang setia kepada sesiapa yang menjalin persahabatan secara serius.
Golongan ini harus belajar apakah yang boleh diubah dan apakah yang tidak boleh diubahnya.

7. Intelektual
Golongan ini adalah Pencari.
Selalu menyelesaikan sesuatu yang tersembunyi,dan mereka sukar untuk menerima sesuatu perkara dengan mudah.
Perasaan mereka tidak mempengaruhi keputusan mereka.
Mereka suka mempersoalkan apa yang ada disekeliling mereka tetapi mereka tidak suka dipersoalkan.
Mereka kerap dikenali sebagai ahli falsafah dan sangat berpengetahuan dan kadangkala bersendirian.
Mereka gemarkan perkara yang berteknikal dan berkebolehan untuk menjadi penyelidik yang baik dalam menyelesaikan sesuatu perkara.
Mereka sangat suka berahsia.
Golongan ini hidup dalam dunia mereka tersendiri dan mereka perlu belajar untuk menerima kenyataan dunia sebenar.

8. Penyelesaian
Golongan ini adalah penyelesaian masalah.
Mereka adalah profesional, berterus terang, penilai yang baik dan sangat tegas.
Mereka selalu mempunyai perancangan yang hebat dan suka hidup dalam suasana kehidupan yang terbaik.
Mereka sangat suka mengendalikan manusia. Mereka melihat manusia secara objektif. Mereka akan memberitahu seseorang dengan cara mereka tersendiri bahawa mereka adalah ketua.
Golongan ini perlu belajar untuk membuat keputusan berdasarkan keperluan sendiri daripada mengikut keperluan orang lain.

9. Pelakon
Golongan ini mempunyai kebolehan untuk menghiburkan orang lain.
Mereka sangat penyayang dan pemurah.
Dengan daya tarikan yang ada, mereka tidak mempunyai masalah untuk berkawan dengan sesiapa jua dan pada mereka tiada sesiapapun yang dianggap asing kepada mereka.
Mereka mempunyai personaliti yang pelbagai sehingga menyukarkan orang sekeliling mereka untuk memahami mereka.
Mereka umpama binatang sumpah-sumpah yang boleh berubah dan menyesuaikan diri mengikut persekitaran.
Mereka mempunyai nasib yang sangat baik tetapi juga boleh menderita akibat terlalu bergantung kepada nasib dan perasaan (mood). Untuk berjaya golongan ini perlu membina landasan kasih sayang.

Waktu yang di nanti


Cinta yang tulus dalam hatiku
Membuang hasrat mimpiku
Tuk bisa menyatakan sayang
Tuk bisa mengungkapkan semua
Pada dirimu

Tak mungkin bagiku tuk memilikimu
Segala rasa yang pasti tak mungkin
Tuk bisa kau terima semua
Tuk bisa kunyatakan rasa
Kucinta kamu

[Reff:]
Ketika bunga tak bermekar lagi
Dan dunia tak mungkin berputar lagi
Saat cinta tak membakar hati ini
Kau kan tahu betapa aku mencintaimu
Betapa aku menginginkan kamu

Tak mungkin bagiku tuk memilikimu
Segala rasa yang pasti tak mungkin
Tuk bisa kau terima semua
Tuk bisa kunyatakan rasa Kucinta kamu

Back to reff: [2x]

Betapa aku menginginkan kamu

Sunday, April 19, 2009

FOREVER...

never say I LOVE YOU
if you really don't care
never talk about your feelings
if they aren't there
never hold my hand
if you gonna break my heart
never say your going to...
if you don't plan to start
never look into my eyes
if all you do is lie......
never say hi
if you really mean goodbye
if you really mean forever
then say you will try
never say forever...
coz forever makes me cry...


~ all i do is just believing in you, no matter what i get in return i will to put my trust in you until i feel it hurt enough.. to forget the things its not me...

Saturday, April 18, 2009

dear my estacy friend

dont ruin urself my friend!
we dont know the future...
just follow the rhythm of ur life
people are cruel
they judge on the negative side
but i know your positive side
so ignore the people.. be ur own self

be matured!
be decisive
be delicious
be yummy!
ammm....

~an open letter to my friends~

a good pretender

i believe in my heart
the things that i should not believe
i pretend in my act
the ways that i should not acted

all leave me in tense...

Wednesday, April 15, 2009

onetwothree i love you

saya belajar, dalam segi apa pun aspek kehidupan... kita mesti belajar memaafi. bukan hanya memaafkan orang lain --- diri sendiri jugaa. jangan memberi tekanan kepada diri sendiri dengan mengatakan kononnya tiada maaf dan peluang lagi.

segalanya mungkin dan bisa diwujudkan --- segala peluang segala kasih sayang, semua bisa diciptakan. sebagai manusia biasa kita memang tak lepas dari membuat pelbagai kesilapan. bukan kamu saja. aku jugaa.

kenapa tidak kita lupakan saja kisah lama dan mulakan yang baru jika itu lebih manis?? kenapa tidak kita memohon kemaafan dan diberi kemaafan. bukankah itu lebih manis? alangkah manis lagi jika kemaafan baru itu membenihkan kemesraan yang baru dan lebih teratur minda dan emosi?


aku cuba semampu dan sedaya aku untuk yang manis manis sahaja. tapi aku belum jadi semanis itu. maka aku memaafkan diri sendiri kerana kurang manis =) mungkin aku bisa memperbaiki nya~~ aku cuma mau sekeping kata MAAF buat diri sendiri.

jika tak mampu memohon kemaafan dari orang lain ( malu da sebagainya ). mohon lah maaf dari diri sendiri.... macam ni:

aku, FARRAHANIZAH BT ZAINAL dengan ini memaafkan dirinya sendiri di atas kesalahan yang dilakukannya yang memyebabkan dirinya sendiri tertekan and terbiar serta bersedih. nah! aku buat part aku, giliran kamu.......


~nyong cerindil~

saya tak berbekas setitik pun dalam hati dia

orang yang kita paling rapat pun..... bila kita kehilangannya, kita akan rasa kehilangannya --- saaangat! aku lagilahhh...

tapi kenapa tidak dia?? malah dia buat tak tahu seolah-olah bagi dia, saya bukanlah siapa-siapa dalam hidup dia. bukanlah wanita yang menceriakan harinya. bukanlah wanita yang mendampinginya dan membuatkannya selesa.

atau ya iyalah.... mungkin memang saya tidak ada apa2 meaning... in life bagaimana pun mau apa pun apa dia peduli. i'm nothing...

saya kalau boleh tak mahu kehilangan sahabat yang ini... tapi dia tak mengerti. jadi saya doakan moga bahagia in life. saya tidak mau berkata "tolong jangan pergi" tapi saya lebih suka mengatakan "pergi jika itu bisa buat kamu bahagia" tak akan ada satu pun perkara yang bisa menghalang keinginan kamu.... jadi aku tidak mahu menjadi penghalang itu.




tak tanya :
cinta mungkin bisa membuat kita buta.. tapi rakan di sisi masih melihat.
~aku kebasahan~

Friday, April 10, 2009

pesanan akhir seorang pensyarah

my beloved lecturer said this :


"jangan mintak2 benda yang bukan hak kita. sebab kalau kita dapat pun benda yang kita nak sangaat tu, mesti ada sesuatu yang kurang and TUHAN ada janjikan cabarannya. Tuhan tahu mana yang lebih baik untuk kita. so, kamu kena menerima apa sahaja yang telah ditetapkanNYA"

uihh... en. syam, i hold the words! unbelievable.. but after think wisely, it is true. a big true.. for what reason i should hoping, hoping, hoping, and HOPING! for none! for nothing!

know what these phrases i shared with my friend~~ my roomate actually. and she's agreed. we used to share the idea and that what make us strong. keep it up hani.. you can do it!

you had done the great decision ara! luv luv~~ hoping that someone told me this. no one. means that?? i'm WRONG>> in making my decision? uhh...













tak tanya :
masih menanti cinta yang hilang...? lupakan sahaja aku. semalam hanya pengalaman untuk hari ini pengajaran dan esok perubahan.


~nyong cerindil~

Tuesday, April 7, 2009

....

untuk kebahagiaan yang kau kecap... aku ucapkan tahniah =)
jangan dipandang lagi masa lalu
tutup dan lupakan.